Her er mitt arbeid

I reklame er det helt vesentlig å vekke oppmerksomhet og skape interesse for det budskapet som den formidler. I motsatt fall får reklamen ingen kontakt med målgruppen, og reklamebudsjettet er bortkastet. Det er flere måter å skaffe seg denne oppmerksomheten på. Noen bransjeutøvere har sett nærmere på ulike måter å presentere et reklamebuskap på og funnet at en rent prinsipielt kan en snakke om 12 ulike former for dramatisering:
1. Produktet i hovedrollen
Dette er den enkle og ukompliserte løsningen. En forteller
om produktfordelen med rene ord og viser produktet slik det er. Dette kalles
ofte for en "A1-løsning". Produktet har høy interesse i sin
målgruppe, er spennende å se på eller presenteres til en latterlig lav pris, er
det antakelig en fornuftig løsning.
2. Produktet i bruk
Her kan det dreie seg om hvordan produktet monteres, eller
hvordan det brukes. Løsningen er en demonstrasjon. Denne dramatiseringsformen
blir ofte brukt ved for eksempel tilberedning av matvarer og nytelse av en
drikk. Poenget er at det interessante ved produktet kommer fram ved en
demonstrasjon
3. Problemet
Her viser man problemet produktet er tenkt å løse. Jobber du
for Swic-skismøring, er det kanskje et realt kladdeføre som ligger til grunn
for dramatiseringen. Er tilbudet en ny måte å spare penger på får du kanskje
oppmerksomhet ved å vise hvordan det er å være pengelens.
4. Problem og løsning
Den klassiske "før og nå".
5. Resultatet
Lager du en annonse for havregrøt, får du nok flere lesere
ved å presentere den ferdige retten enn om du viste bilde av havre. Om
resultatet er det mest spennende ved tilbudet, er dette måten å formidle det
på.
6. Sammenligning
Av og til kan en få vist klare fordeler ved å sammenligne
produkter eller tjenester med konkurrentenes. Det er et besnærende klart og
effektivt regigrep, men her gjelder det å trå varsomt. Etter loven er kravet
til dokumentasjon strengt, og den man konkurrerer mot, vil sikkert prøve å slå
tilbake.
7. Opprinnelse eller råvarer
Mange føler seg tryggere på mat dyrket i Norge enn mat
dyrket på kontinentet. Andre kan se på det som en fordel at kjolen er fra
Paris. Da er det mest interessant å fremheve nettopp hvor produktet kommer fra,
eller hva det er laget av.
8. Testimonium
Testimonium står her for vitnesbyrd eller anbefaling, og det
virker ofte overbevisende om vi får en anerkjent ekspert til å gå god for våre
produkter. Vi ser ofte slike anbefalinger om kjendiser. Men når det er
tilfellet, bør det være en god regel om at vedkommende også ved hva han eller
hun snakker om.
9. Den aksepterte overdrivelse
lyver du så det monner, blir det regnet som god underholdning. Folk aksepterer den grove overdrivelsen og oppfatter den som en morsomhet. "Melange, verdens beste margarin. Smør tykt på du også!"
10. Den informative utviklingen
Dette er gjerne informativ og omfattende historie som er rik på forklaringen og detaljer, eller en visuell løsning som signaliserer grundighet, saklighet og stor villighet til å brette ut samtlige sider av en sak i form av piler, diagrammer, tabeller og detaljbilder
11. Analogi
Dramatiseringsformen består av å låne positive trekk fra noe utenfor selge produktet.
12. Aktualitet
Å utnytte nyheter av ymse slag er en velkjent dramatiseringsform. Vi mennesker er på en evig jakt etter noe nytt. Det behøver ikke nødvedigvis å være verdensnyheter.
-Anna Bø

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar