YouTube er verdens største nettside for opplastning, visning
og deling av videoklipp. Dette er blitt en populær side hvor folk kan lage seg
en bruker og dele videosnutter av det de har lyst til og interesserer seg for. Man har også muligheten til å kommentere og "abbonnere" på andre sine youtubekanaler
En «YouTuber» er en blogger som ved hjelp av videoer som
blir lagt ut, deles og kommenteres i et fellesskap på YouTube. YouTuberne
henvender seg ofte direkte til mottaker ved å se inn i kamera og snakke.
Youtubere blir ofte sammenlignet med skuespillere – forskjellen er at
YouTuberne velger selv hva de vil lage.
I Norge er det TVNorge som ligger på førsteplass på
topplisten over norske Youtubere akkurat nå. De bruker Youtube for å
markedsføre TV-kanalen sin. På sin Youtube-kanal legger de ut korte
reklamefilmer for de forskjellige programmene som de sender på TV. En grunn til
at det er TVNorge vi finner på toppen av denne listen kan være at de har mange
flinke, og kjente folk med i sine
programmer. Ylvis-brødrene kan være et
eksempel på kjendiser som tiltrekker seg mange seere. På andreplass har vi World of Longplays, hvor filene i
hovedsak består av spilling. Her filmer eier av kanalen at han spiller
forskjellige dataspill og legger ut på YouTube-kanalen sin.
Innholdet i videoene fra de mest populære brukerne i Norge varierer alt i fra musikkvideoer til videoer hvor folk hviser hvordan de spiller spill.
Den mest kjente youtuberen i verden er Pewdiepie (Felix Arvid Ulf Kjellberg) Han har over 36 millioner abbonementer per april 2015. Han legger ut videoer av at han spiller forskjellige spill.
Og det er nok brukere som baserer innholdet sitt på nettopp spilling, som er de
mest populære i verden. I tillegg er det mange som bruker Youtube for å laste
opp sangvideoer og blir oppdaget på den måten.
Ett godt eksempel på en person som har brukt Youtube til å
bli oppdaget er Pelle- K. Han er en norsk skuespiller og heavy metal- vokalist
fra Sandefjord. I 2014 hadde kanalen hans, «pellekofficial» blitt den mest
populære norsk-eide musikkanalen på internett, og han hadde over 180 000
abonnenter.
Når flere og flere unge velger å bruke YouTube i stedet for
å se på TV, blir det selvfølgelig færre seere på TV. Det blir vanskeligere å få de som bruker mye
tid på YouTube tilbake til å se på tradisjonell TV.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar