Ringebu Senterpartiet har fått bare 17 prosent oppslutning
om sin ordførerkandidat. Dette er alt for lite i forhold til kommunevalget som
skal holdes om 10 dager. På grunn av dette, trenger de hjelp fra en dyktig PR
rådgiver for å prøve å få opp meningsmålingene kraftig de siste dagene.
Jeg har valgt å bruke Senterpartiet i Ringebu kommune som
eksempel på et parti som trenger hjelp av en PR-rådgiver. Jeg mener at det er
ungdommen som partiet sliter mest med å nå ut til, altså personer i aldersgruppen
18-25 år. De har også visse problemer med å nå ut til de eldre, gjerne de som
nærmer seg pensjonistalderen, og kanskje ikke er helt oppdatert med dagen
samfunn og saker.
På grunn av dette anbefaler jeg på det sterkeste at Ringebu senterparti bruker kanaler som er lette å nå ut i denne aldersgruppen. For eksempel er sosiale medier veldig relevant hvis man skal nå ut til de yngre, da dette er noe de er innom hver eneste dag, gjerne opp til flere ganger om dagen. Det kan da være alt fra kampanjer på facebook, twitter og andre bildedelingsprogrammer, reklamer på forskjellige blogger og reklamer på tven. Man kan også legge brosjyrer i posten eller på biblioteket på skolen. Når det gjelder den eldre målgruppen som nødvendigvis ikke er på internett hver dag, kan det være lurt å annonsere litt i avisene, på tv og gjerne på radio. Her kan man også sende ut reklame i posten. De eldre folkene er også veldig glade i å snakke, så ved å foreksempel ha en stand ute, kan de syntes det er hyggelig å snakke om deres parti. Man må ta seg god tid og fortelle og presentere partiet sitt på en god og interessant måte. Dermer når man godt ut i målgruppene, noe som er positivt!!
På grunn av dette anbefaler jeg på det sterkeste at Ringebu senterparti bruker kanaler som er lette å nå ut i denne aldersgruppen. For eksempel er sosiale medier veldig relevant hvis man skal nå ut til de yngre, da dette er noe de er innom hver eneste dag, gjerne opp til flere ganger om dagen. Det kan da være alt fra kampanjer på facebook, twitter og andre bildedelingsprogrammer, reklamer på forskjellige blogger og reklamer på tven. Man kan også legge brosjyrer i posten eller på biblioteket på skolen. Når det gjelder den eldre målgruppen som nødvendigvis ikke er på internett hver dag, kan det være lurt å annonsere litt i avisene, på tv og gjerne på radio. Her kan man også sende ut reklame i posten. De eldre folkene er også veldig glade i å snakke, så ved å foreksempel ha en stand ute, kan de syntes det er hyggelig å snakke om deres parti. Man må ta seg god tid og fortelle og presentere partiet sitt på en god og interessant måte. Dermer når man godt ut i målgruppene, noe som er positivt!!
Dette er de to aldersgruppene jeg har valgt å fordype meg i, men man må ikke glemme de andre velgerne, uansett alder.
De viktigste sakene i Ringebu kommune er skole, jobbmuligheter for alle, eldreomsorg, ny utbygging av E6 og rovdyrpolitikk. Og den mest omdiskuterte saken er nå kommunereformen. Det er en sak alle engasjerer seg i , og er en hjertesak for mange. Dette er saker som er akutelle for folk uansett aldersgruppe.
Jeg råder derfor Ringebu senterparti til å bruke kanaler på nett, men også kanaler man ikke trenger å ha tilgang til for å få med seg forskjellige budskap. Derfor kan det være lurt å publisere like mye i avisen som nettavisen. Siden deres målgruppe er fra 18-90 år er det viktig at dere bruker kanaler som de ulike aldersgruppene kan bruke, og som er lettest å treffe. Internett og sosiale medier for de yngre, og gjerne aviser og radio for de eldre. Dette er en naturlig del av deres hverdag, og derfor vil også Senterpartiets saker treffe dem.
Anna Bø

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar